Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Forum
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 4.079.00.48 (z dn. 2018-10-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (BeSTi@ - tylko dla Administratora)

· Poradnik "Symulacje WPF"


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 4.079.00.48 (z dn. 2018-10-18)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)




Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2017 r. [wersja wzoru z 2017.11.28 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 296 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 75525057
 

 
 

RIO



Witamy w serwisie Regionalnych Izb Obrachunkowych

Szanowni Państwo!

Na naszych stronach zamieszczamy:

  • "Pisma i interpretacje" dotyczące samorządowych finansów publicznych, kierowane do RIO przez ministerstwa i inne urzędy centralne (w szczególności przez Ministerstwo Finansów)   --->>>
  • Informacje o "Najnowszych aktach prawnych", dotyczących działalności samorządu terytorialnego   --->>>
  • "Orzecznictwo w sprawach samorządowych" - zawierające przede wszystkim te orzeczenia, w których regionalne izby obrachunkowe były stroną   --->>>
  • "Varia" - artykuły poświęcone bieżącym problemom funkcjonowania gospodarki finansowej samorządu oraz zamówień publicznych, publikowane nie tylko przez pracowników Izb, ale również specjalistów nie związanych z rio   --->>>
  • "Forum dyskusyjne" – aktualnie służące przede wszystkim do wymiany poglądów związanych z praktycznym stosowaniem przepisów prawa w zakresie finansów publicznych i rachunkowości, a także wymiany doświadczeń związanych z eksploatacją systemu BeSTi@ (obsługującego elektroniczną sprawozdawczość budżetową i finansową). Mamy nadzieję, iż nasze forum stanowić będzie dla Państwa dobre uzupełnienie działalności informacyjno-szkoleniowej Izb.   --->>>

Mamy nadzieję, iż taka formuła serwisu będzie Państwu odpowiadać.



25 lat regionalnych izb obrachunkowych


Szanowni Państwo, 

W dniu 18 września 2018 r. Regionalne Izby Obrachunkowe świętowały swoje ćwierćwiecze. Uroczystość z tej okazji odbyła się w Sali Kolumnowej Sejmu. W uroczystości wzięli udział Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pan Andrzej Dera, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Pan Paweł Szefernaker, parlamentarzyści, Prezes Najwyższej Izby Kontroli Pan Krzysztof Kwatkowski, Prezes Krajowej Izby Odwoławczej Pani Małgorzata Rakowska, Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych Pani Barbara Loba, w imieniu Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów Pana Tomasza Robaczyńskiego – Zastępca Dyrektora Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego Pan Mirosław Stańczyk, przedstawiciel Głównego Urzędu Statystycznego – Dyrektor Departamentu Studiów Makroekonomicznych i Finansów Pan Mirosław Błażej, Zastępca Dyrektora Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego Pani Sylwia Ługowska-Bulak.

Szerzej o tym wydarzeniu w artykule opublikowanym na naszych stronach ...>>>

Link do transmisji z przebiegu uroczystości ...>>>



Informacja o wynikach kontroli koordynowanych przeprowadzonych przez Regionalne Izby Obrachunkowe


Szanowni Państwo, 

Uprzejmie informujemy, że w naszym serwisie zostały udostępnione dwie nowe informacje o wynikach kontroli koordynowanych:

"Dotacje celowe na referenda, wybory prezydenckie i parlamentarne w 2015 r."
(kliknij by pobrać plik .pdf)

"Kontrola zadłużenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym są jednostki samorządu terytorialnego"
(kliknij by pobrać plik .pdf)


Sprawozdanie z działalności RIO i wykonania budżetu przez JST za 2017 r.


W dniu 2 lipca 2018 r. w naszym serwisie zostały udostępnione:
  • "Sprawozdanie Krajowej Rady RIO z działalności Regionalnych Izb Obrachunkowych i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego za 2017 r."

kliknij tutaj aby przejrzeć "Sprawozdanie z działalności ... " >>>
 

  • opracowanie jubileuszowe "25 lat regionalnych izb obrachunkowych"

kliknij tutaj aby przejrzeć opracowanie jubileuszowe z okazji 25 lecia  >>>

 



Komunikat w sprawie sprawozdań Rb-WS i klasyfikacji wydatków strukturalnych


Szanowni Państwo, 

Uprzejmie informujemy, że do Regionalnych Izb Obrachunkowych wpłynęło przesłane ePUAP pismo Pana Artura Kawalera, Zastępcy Dyrektora Departamentu Wspierania Polityk Gospodarczych w Ministerstwie Finansów, z dnia 7 września 2017 r. znak: PG8.4181.11.2017, dotyczące uchylenia obowiązku stosowania przez jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych dodatkowej klasyfikacji tj. klasyfikacji wydatków strukturalnych oraz wygaśnięciu obowiązku sporządzania sprawozdań Rb-WSa oraz Rb-WSb.
 
 


Informacja o wynikach kontroli koordynowanych przeprowadzonych przez Regionalne Izby Obrachunkowe


Szanowni Państwo, 

Uprzejmie informujemy, że w naszym serwisie zostały udostępnione dwie nowe informacje o wynikach kontroli koordynowanych:

"Dochody z mienia wynikające z najmu lokali użytkowych w latach 2014 - 2015
(kliknij by pobrać plik .pdf)

"Przetargi na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych w latach 2013 - 2015"
(kliknij by pobrać plik .pdf)


Komunikat dot. broszury pt. „Centralizacja rozliczeń w podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego”


Szanowni Państwo, 

Krajowa Rada RIO informuje, że na stronach internetowych Ministerstwa Finansów (w zakładce VAT > Broszury informacyjne) zamieszczona została broszura informacyjna z dnia 24 listopada 2016 r. pt. „Centralizacja rozliczeń w podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego”.

Kliknij na ten link aby pobrać/wyświetlić broszurę w formacie .pdf ...>>> 
albo przejdź na stronę Ministerstwa Finansów http://www.finanse.mf.gov.pl/vat/broszury-informacyjne



Informacja o wynikach kontroli koordynowanych przeprowadzonych przez Regionalne Izby Obrachunkowe


Szanowni Państwo, 

Uprzejmie informujemy, że w naszym serwisie zostały udostępnione dwie informacje o wynikach kontroli koordynowanych:

"Dochody z mienia z umów cywilnoprawnych w jednostkach samorządu terytorialnego" 
(kliknij by pobrać plik .pdf)

"Inwentaryzacja składników mienia w jednostkach samorządu terytorialnego"
(kliknij by pobrać plik .pdf)




Odpowiedź DFST MF na pytania KR RIO w sprawie wypełniania niektórych wierszy WPF na lata 2012-...


Szanowni Państwo

Uprzejmie informujemy, iż w dziale "Pisma i interpretacje" zostało opublikowane pismo DFST dot. zasad wypełniania niektórych wierszy w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2012 i kolejne.

Kliknij na ten link aby przejść do artykułu...>>>


Linia telefoniczna HelpDesk - dla systemu BeSTi@


Podajemy specjalne numery telefonów, pod które mogą kontaktować się użytkownicy z problemami kategorii Blokujący.
Pod tymi numerami można uzyskać pomoc w sprawach nie cierpiących zwłoki.

- instalacja(61) 624-00-60
- sprawy techniczne(61) 624-00-60
- administracja(61) 624-00-60
- uchwały(61) 624-00-60
- komunikacja(61) 624-00-60

W przypadku zablokowania w systemie BeSti@ biletu komunikacyjnego należy wysłać faksem na nr (61) 624 00 54 wniosek, który zawiera:
- prośbę o odblokowanie biletu,
- powód zablokowania biletu komunikacyjnego,
- podpis i pieczątkę osoby decyzyjnej (naczelnik wydziału, burmistrz),
- nazwę i kod JST jednostki,
- telefon kontaktowy,
- adres e-mail, na który Help-Desk prześle potwierdzenie odblokowania biletu komunikacyjnego.

 
 

 
  KR RIO 25 lat regionalnych izb obrachunkowych

W dniu 18 września 2018 r. Regionalne Izby Obrachunkowe świętowały swoje ćwierćwiecze. Uroczystość z tej okazji odbyła się w Sali Kolumnowej Sejmu. W uroczystości wzięli udział Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pan Andrzej Dera, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Pan Paweł Szefernaker, parlamentarzyści, Prezes Najwyższej Izby Kontroli Pan Krzysztof Kwatkowski, Prezes Krajowej Izby Odwoławczej Pani Małgorzata Rakowska, Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych Pani Barbara Loba, w imieniu Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów Pana Tomasza Robaczyńskiego – Zastępca Dyrektora Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego Pan Mirosław Stańczyk, przedstawiciel Głównego Urzędu Statystycznego – Dyrektor Departamentu Studiów Makroekonomicznych i Finansów Pan Mirosław Błażej, Zastępca Dyrektora Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego Pani Sylwia Ługowska-Bulak.

Historię 25 lat funkcjonowania RIO oraz ich osiągnięcia przybliżyła w wystąpieniu okolicznościowym przewodnicząca Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych Pani Grażyna Wróblewska.

Podczas uroczystości głos zabrał m.in. Pan Minister Paweł Szefernaker, który podkreślił, że Regionalne Izby Obrachunkowe utworzone zostały jako organy nadzorujące i kontrolujące jednostki samorządu terytorialnego w zakresie gospodarki finansowej i zamówień publicznych oraz prowadzące działalność informacyjną i szkoleniową w sprawach budżetowych. Nie są one elementem systemu organizacyjnego samorządu, lecz specjalnie powołaną instytucją państwową, sprawującą kontrolę zewnętrzną w stosunku do organów i jednostek samorządu terytorialnego. Stwierdził także, że 25-letni okres funkcjonowania Izb potwierdził w praktyce ich ważna rolę, na którą wpłynęła „niezaprzeczalna ewolucja systemu finansów samorządowych, jak również wzrost zadań i roli samorządu terytorialnego w życiu publicznym”. Dodał, że znaczenie izb obrachunkowych zostało dostrzeżone także dzięki ogromowi pracy wykonanej przez ich pracowników.

Do uczestników uroczystości i organizatorów listy skierowali Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Pan Andrzej Duda, Marszałek Sejmu RP Pan Marek Kuchciński, Marszałek Senatu RP Pan Stanisław Karczewski, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Pan Tomasz Robaczyński, Dyrektor Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego w Ministerstwie Finansów Pani Zdzisława Wasążnik, Prezes Krajowej Izby Odwoławczej Pani Małgorzata Rakowska, Przewodnicząca Krajowej Reprezentacji SKO Pani Krystyna Sieniawska, kilku wojewodów oraz prof. dr hab. Teresa Lubińska.

W trakcie uroczystości wręczone zostały odznaczenia państwowe nadane przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudę dla pracowników Regionalnych Izb Obrachunkowych. Odznaczenia wręczył Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Pan Andrzej Dera.

Listy gratulacyjne:
1. List od Prezydenta RP
2. List od Marszałka Sejmu RP
3. List od Marszałka Senatu RP
4. List od Podsekretarza Stanu MF
5. List od Dyrektora Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego w MF
6. List od Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
7. List od Krajowej Reprezentacji Samorządowych Kolegiów Odwoławczych
8. List od Wojewody Lubelskiego
9. List od Wojewody Śląskiego
10. List od Wojewody Warmińsko-Mazurskiego
11. List od prof. T. Lubińskiej




 
 
  Wysłane przez Adam opublikowane 05 Lis, 2018 - 08:38 (63 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Informacja o wynikach kontroli koordynowanej "Kontrola zadłużenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym są jednostki samorządu terytorialnego"

Szanowni Państwo,

Przedstawiamy informację o wynikach kontroli koordynowanej przeprowadzonej przez regionalne izby obrachunkowe w zakresie zadłużenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym są jednostki samorządu terytorialnego.

Koordynatorem kontroli była Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie.

Zakres przedmiotowej kontroli obejmuje lata: 2015 - 2016. Celem kontroli była ocena aktualnego stanu zadłużenia SP ZOZ na przykładzie wybranych jednostek w poszczególnych województwach, wskazanie skutków finansowych dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego będących ich podmiotami tworzącymi, wynikających ze spłaty zadłużenia za podległe SP ZOZ, weryfikacja prawidłowości kategoryzowania i ujmowania w sprawozdaniach poszczególnych tytułów dłużnych, jak również zbadanie funkcjonowania systemu nadzoru podmiotu tworzącego nad działalnością SP ZOZ.

Ustalenia kontroli zostały również przedstawione w opracowanym przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych Sprawozdaniu z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2017 r., które zostało przekazane Sejmowi i Senatowi RP w czerwcu br.

Zagadnienia związane z zadłużeniem jednostek samorządu terytorialnego są wciąż aktualne, szczególnie, że pojawia się coraz więcej samorządów, które mają problemy finansowe. Bez wątpienia istnieje silna korelacja pomiędzy stanem zadłużenia SP ZOZ a stabilnością finansową i rozwojem jst. Należy podkreślić, że sytuacja finansowa placówek ochrony zdrowia ma znaczący wpływ na budżety jst będących podmiotami tworzącymi, dla których zadłużenie SP ZOZ tworzy potencjalne zagrożenie związane z koniecznością jego spłaty. Dlatego tego typu zadłużenie wymaga ciągłego monitorowania i dostosowania aktualnie obowiązujących przepisów do zmieniających się realiów na rynku finansowym.

Obserwujemy coraz częstsze korzystanie przez jednostki z niestandardowych instrumentów finansowania, które w efekcie wywołują skutki ekonomiczne podobne do umowy pożyczki, ale nie zawsze są traktowane przez jednostki jako dług a przecież zwiększają koszty jego obsługi. By móc aktywnie reagować na zmieniającą się sytuację w zakresie zadłużenia jednostek potrzebna jest bieżąca i wiarygodna informacja o poziomie ich długu, a to jest możliwe tylko wtedy kiedy istnieje rzetelna sprawozdawczość. Jak pokazują wyniki niniejszej kontroli wciąż występuje wiele nieprawidłowości w zakresie obsługi zadłużenie poszczególnych jednostek, do których w szczególności zaliczyć należy: nieterminowe regulowanie zobowiązań i wiążące się z tym dodatkowe koszty związane z obsługą zadłużenia, liczne błędy w zakresie sporządzanej sprawozdawczości oraz brak wystarczających mechanizmów nadzoru nad działalnością SP ZOZ.

Przekazując w Państwa ręce raport z kontroli, wyrażamy przekonanie, że ustalenia zawarte w prezentowanym opracowaniu będą stanowić wiarygodne źródło informacji o stanie zadłużenia jednostek oraz przyczynią się do poprawy rozwiązań legislacyjnych obowiązujących w tym zakresie.

Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »


 
 
  Wysłane przez adamg opublikowane 29 Sie, 2018 - 08:20 (491 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Informacja o wynikach kontroli koordynowanej "Dotacje celowe na referenda, wybory prezydenckie i parlamentarne w 2015 r."

Szanowni Państwo

Przedstawiamy informację o wynikach kontroli koordynowanej przeprowadzonej przez regionalne izby obrachunkowe w zakresie dotacji celowych na referenda, wybory prezydenckie i parlamentarne w 2015 r. Podstawą podjęcia kontroli była Uchwała Nr 5/2016 Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych z dnia 24 maja 2016 r. w sprawie tematów koordynowanej kontroli gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego w 2017 r.
Koordynatorem kontroli – w imieniu KR RIO – była Regionalna Izba Obrachunkowa w Olsztynie.

Rok 2015 był okresem szczególnym, w którym jednostki samorządu terytorialnego wykonywały zadania zlecone wynikające z ustawy Kodeks wyborczy w zakresie przeprowadzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, referendum ogólnokrajowego oraz wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.

Realizacja w ciągu jednego roku budżetowego wymienionych trzech zadań była jedną z przesłanek do przeprowadzenia po raz pierwszy w trybie kontroli koordynowanej przez regionalne izby obrachunkowe prawidłowości wydatkowania środków pochodzących z budżetu Państwa.

Celem kontroli było zbadanie i ocena przestrzegania prawidłowości wykorzystania i rozliczania dotacji
udzielonych jednostkom samorządu terytorialnego na wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniach 10 maja i 24 maja 2015 r., referendum ogólnokrajowe w dniu 6 września 2015 r. oraz wybory do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 25 października 2015 r.
Kontrola, obejmowała prawidłowość wykorzystania otrzymanych dotacji przez gminę, rzetelność
dokumentowania rozliczeń otrzymanych dotacji przez gminę, zwrot dotacji niewykorzystanej, wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, nienależnie lub nadmiernie pobranej, ewidencję księgową i sprawozdawczość budżetowa związaną z dotacją.

W czasie kontroli koordynowanej zostały określone występujące nieprawidłowości oraz ustalono wymiar finansowy realizowanych zadań.

Szczegółową kontrolą prawidłowości wykorzystania i rozliczania dotacji udzielonych jednostkom samorządu terytorialnego na wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniach 10 maja i 24 maja 2015 r., referendum ogólnokrajowe w dniu 6 września 2015 r. oraz wybory do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej

Polskiej w dniu 25 października 2015 r. przeprowadzono w 69 gminach we wszystkich województwach.

Celem zapewnienia większej miarodajności otrzymanych danych, które miały wpływ na formułowanie wniosków, wykorzystano również Informacje Szefa Krajowego Biura Wyborczego:
- o wydatkach z budżetu państwa poniesionych na przygotowanie i przeprowadzenie wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniach 10 maja i 24 maja 2015 r.,
- o wydatkach z budżetu państwa poniesionych na przygotowanie i przeprowadzenie referendum ogólnokrajowego w dniu 6 września 2015 r.,
- o wydatkach z budżetu państwa poniesionych na przygotowanie i przeprowadzenie wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej i do Senatu Rzeczy pospolitej w dniu 25 października 2015 r.

Posłużyły one do zobrazowania i porównania wielkości udziałów kwot wykorzystanych na realizację poszczególnych jednostkowych zadań w ogólnej wielkości środków przekazanych gminom na realizację poszczególnych zadań wynikających z Kodeksu wyborczego w odniesieniu do jednostek kontrolowanych i wszystkich jednostek samorządu terytorialnego.

Krajowa Rada RIO wyraża przekonanie, że zebrany materiał z powyższej kontroli koordynowanej będzie cennym źródłem wiedzy na temat prawidłowego wykorzystania środków publicznych służących wykonywaniu zadań powierzonych samorządom terytorialnym.

Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »


 
 
  Wysłane przez adamg opublikowane 29 Sie, 2018 - 08:12 (416 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  Pisma i interpretacje Wyjaśnienia MF w sprawie klasyfikowania wydatków na środki trwałe po zmianach ustawy o CIT

Szanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, iż Ministerstwo Finansów uszczegółowiło swoje wcześniejsze stanowisko w sprawie klasyfikowania wydatków na środki trwałe w związku ze zmianą kwoty w art. 16f ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (nowy próg - 10.000 zł).

Link do pisma Departamentu Budżetu Państwa z 24 maja 2018 r. ... >>>



 
 
  Wysłane przez Adam opublikowane 04 Cze, 2018 - 08:41 (958 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Informacja o wynikach kontroli koordynowanej "DOCHODY Z MIENIA WYNIKAJĄCE Z NAJMU LOKALI UŻYTKOWYCH W LATACH 2014 - 2015"

Szanowni Państwo,

Przedstawiamy sprawozdanie z kontroli koordynowanej przeprowadzonej przez regionalne izby obrachunkowe w zakresie Dochodów z mienia wynikających z najmu lokali użytkowych w latach 2014 - 2015.
Podstawą do przeprowadzenia kontroli były uchwały Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych z dnia 10 grudnia 2015 r.: Nr 8/2015 w sprawie tematów koordynowanej kontroli gospodarki finansowej samorządu terytorialnego w 2016 r. oraz Nr 9/2015
w sprawie przyjęcia założeń do kontroli koordynowanej dochodów z mienia wynikających z najmu lokali użytkowych w latach 2014 - 2015. Koordynatorem kontroli, w imieniu KR RIO, była Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku.

Celem kontroli było sprawdzenie wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego ustawowego obowiązku ustalania przypadających im należności pieniężnych wynikających z umów najmu lokali użytkowych oraz terminowego podejmowania w stosunku do zobowiązanych czynności zmierzających do wykonania zobowiązania wynikających z art. 42 ust. 5 ustawy o finansach publicznych w zakresie realizacji dochodów z mienia, w tym: prawidłowego ustalania mających charakter cywilnoprawny należności pieniężnych wynikających z umów najmu lokali użytkowych, prowadzenia postępowania mającego na celu wyegzekwowanie zaległości wynikających z umów najmu lokali użytkowych, możliwości i prawidłowości zastosowania ulg w stosunku do należności pieniężnych wynikających z umów najmu lokali użytkowych.

Zagadnienia będące przedmiotem niniejszej kontroli to ważny element procesu gospodarowania mieniem należącym do jednostek samorządu terytorialnego oraz procesu pozyskiwania przez powyższe jednostki dochodów własnych.
Jak pokazują wyniki niniejszej kontroli proces pozyskiwania dochodów z umów najmu lokali użytkowych w znacznej mierze przebiega w sposób prawidłowy.

Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »



 
 
  Wysłane przez SlawekD opublikowane 24 Lip, 2017 - 13:48 (4962 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Informacja o wynikach kontroli koordynowanej "PRZETARGI NA ODBIÓR I ZAGOSPODAROWANIE ODPADÓW KOMUNALNYCH W LATACH 2013 - 2015"

Szanowni Państwo,

Przedstawiamy sprawozdanie z kontroli koordynowanej przeprowadzonej przez regionalne izby obrachunkowe w zakresie przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych w latach 2013 - 2015.

Koordynatorem kontroli - w imieniu KR RIO - była Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu.

Kontrola zamówień publicznych jest jednym z podstawowych zadań regionalnych izb obrachunkowych, wymienionym expressis verbis w art. 1 ust. 2 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych i realizowanym od początku objęcia jednostek samorządu terytorialnego systemem zamówień publicznych w 1995 r. Zamówienia publiczne są badane w trakcie wszystkich kontroli kompleksowych. Wyniki kontroli są agregowane, analizowane i prezentowane w corocznych sprawozdaniach z działalności izb i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego, przedstawianych Sejmowi i Senatowi.

Jakie więc były przesłanki objęcia zamówień publicznych kontrolą koordynowaną w 2016 r.? Zadecydowała o tym specyfika przedmiotu zamówienia. Bowiem jedynie połączenie dobrej znajomości procedur zamówień publicznych z merytoryczną wiedzą o przedmiocie zamówienia, umożliwia prawidłowe opisanie przedmiotu zamówienia, stworzenie wzoru umowy, a w konsekwencji udzielenie zamówienia publicznego w sposób, który zapewni optymalną realizację zadań publicznych.

W badanym zakresie, samorząd nie posiadał wystarczającego doświadczenia, bo do roku 2013 organizowanie gospodarki odpadami komunalnymi nie było jego zadaniem. Zorganizowanie przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych stanowiło więc dla samorządów wyzwanie, a zarazem kreowało obszar ryzyka wystąpienia nieprawidłowości.
Celem kontroli było zbadanie prawidłowości realizacji przez gminy obowiązku wyłonienia w drodze przetargu podmiotu, który będzie wykonywał usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych. Kontrole miały objąć wszystkie etapy udzielania zamówień publicznych na tę usługę oraz prawidłowość jej wykonywania, w szczególności w aspekcie finansowym, tj. rozliczeń z wykonawcą. Celem kontroli było również ustalenie, czy organizowane przetargi na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych mają cechy szczególne. Badano przykładowo, jak często były ogłaszane, ilu przystępowało do nich oferentów, czy były unieważniane częściej niż inne przetargi.

W ramach kontroli koordynowanej zostały zabrane informacje dotyczące wymiaru finansowego nowego zadania własnego gminy. Na podstawie danych dotyczących relacji dochodów z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, gromadzonych w poszczególnych latach do wydatków ponoszonych na realizację umów zawartych w wyniku przetargów, podjęto próbę analizy tego zjawiska w perspektywie dłuższej niż rok. Starano się przy tym ustalić, czy gminy nie traktują nowego źródła dochodów, jako tytułu pozwalającego na finansowanie bieżących niedoborów budżetowych.

Szczegółową kontrolę zamówień publicznych przeprowadzono w 76 gminach we wszystkich województwach. Aby zapewnić większą miarodajność danych, a tym samym wpłynąć na rzetelność formułowanych wniosków, na potrzeby kontroli zgromadzono również dane o charakterze finansowym i statystycznym łącznie z 227 gmin z terenu całego kraju. Dane w rozdziałach 4 i 5 oparte są na szczegółowych wynikach kontroli przeprowadzonych w 76 gminach, zaś wyniki kontroli przedstawione w rozdziałach 3, 6 i 7 oparto na pełnej próbie 227 gmin.

Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »


 
 
  Wysłane przez SlawekD opublikowane 24 Lip, 2017 - 13:47 (5670 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  Pisma i interpretacje Interpretacja o trybach realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego

Interpretacja o trybach realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, określonych w ustawie z dnia 11 września 2015r. o zdrowiu publicznym (Dz.U. poz. 1916) w odniesieniu do przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2015r. poz. 581, z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2016r. poz. 239)

Pismo Ministerstwa Zdrowia dostępne jest tutaj »

Interpretacja Ministerstwa Zdrowia dostępna jest tutaj »




 
 
  Wysłane przez SlawekD opublikowane 10 Lis, 2016 - 09:58 (8033 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Informacja o wynikach kontroli koordynowanej "INWENTARYZACJA SKŁADNIKÓW MIENIA W JEDNOSTKACH SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO"

Szanowni Państwo,


Przedstawiamy informację o wynikach kontroli koordynowanej przeprowadzonej przez regionalne izby obrachunkowe w zakresie inwentaryzacji mienia dokonywanej przez jednostki samorządu terytorialnego. Najważniejsze ustalenia kontroli przedstawione zostały w opracowanym przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych „Sprawozdaniu z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonaniu budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2015 roku”, które przekazane zostało Sejmowi i Senatowi RP w czerwcu br.

Koordynatorem kontroli, w imieniu Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, była Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu.

Inwentaryzacja stanowi najistotniejszy element weryfikacji majątku jednostek. Często zdarza się, że — w następstwie różnych przyczyn — obraz stanu posiadania majątku i źródeł jego finansowania ujawniony w księgach rachunkowych nie pokrywa się z rzeczywistością. Inwentaryzacja jest elementem rachunkowości, dlatego przeprowadzając ją, jednostka powinna bezwzględnie stosować określone przepisy ustawy o rachunkowości. Obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji wynika nie tylko z art. 26 ustawy o rachunkowości, ale także z nadrzędnych zasad rachunkowości. Jedna z tych zasad dotyczy wiarygodności danych w księgach rachunkowych jednostki — dane zawarte w dokumentacji księgowej w postaci zapisów księgowych muszą być zgodne z faktycznym przebiegiem zdarzeń gospodarczych.

Inwentaryzacja ma na celu przede wszystkim ustalenie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów jednostki. W dalszej kolejności powinno nastąpić porównanie wyników ustaleń dokonanych w trakcie inwentaryzacji z danymi, które widnieją w księgach jednostki, a także ustalenie, wyjaśnienie i rozliczenie, przez odpowiednie zapisy w księgach, pojawiających się ewentualnie różnic inwentaryzacyjnych.

Wyniki kontroli ukazują złożoność obowiązków ustawowych związanych z przeprowadzeniem inwentaryzacji. Skala i zakres stwierdzonych nieprawidłowości wskazują, że prawidłowe przeprowadzenie i rozliczenie wyników inwentaryzacji jest zadaniem trudnym, wymagającym uprzedniego przyjęcia rozwiązań organizacyjnych zapewniających prawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych dla składników mienia komunalnego.



Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »


 
 
  Wysłane przez adamg opublikowane 18 Sie, 2016 - 15:23 (13287 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Informacja o wynikach kontroli koordynowanej "Dochody z mienia z umów cywilnoprawnych w jednostkach samorządu terytorialnego"

Szanowni Państwo,


Przedstawiamy sprawozdanie z kontroli koordynowanej przeprowadzonej przez regionalne izby obrachunkowe w zakresie dochodów z mienia z umów cywilnoprawnych pozyskiwanych przez jednostki samorządu terytorialnego w kontekście art. 42 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Kontrola została przeprowadzona w 2015 r. i dotyczyła problematyki pozyskiwania przez jednostki samorządu terytorialnego dochodów z tytułu sprzedaży nieruchomości komunalnych, zagadnień związanych z udzielaniem i zwrotem bonifikat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, a także problematyki umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym stanowiących dochody budżetów tych jednostek.

Zakres przedmiotowej kontroli obejmuje lata: 2013 - 2014. Podstawą do przeprowadzenia kontroli była uchwała Nr 6a/2014 Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych z dnia 10 czerwca 2014 roku w sprawie tematów koordynowanej kontroli gospodarki finansowej samorządu terytorialnego w 2015 r., w zakresie określonym uchwałą Nr 10/2014 Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych z dnia 5 grudnia 2014 roku w sprawie zmiany uchwały nr 6a/2014 z dnia 10 czerwca 2014 roku w sprawie tematów koordynowanej kontroli gospodarki finansowej samorządu terytorialnego w 2015 r.


Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »


 
 
  Wysłane przez adamg opublikowane 18 Sie, 2016 - 15:22 (11814 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Niestandardowe instrumenty finansowania potrzeb budżetowych jednostek samorządu terytorialnego

Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »


 
 
  Wysłane przez SlawekD opublikowane 08 Lut, 2016 - 12:30 (12390 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

  Publikacje Izb

· Sprawozdania dla Sejmu
· Wyniki kontroli
· Analizy problemowe
 

  Ankiety

Jak oceniasz wprowadzenie obowiązku przekazywania WPF wyłącznie w systemie informatycznym?

To dobry pomysł
To zły pomysł


[ Wyniki | Ankiety ]


Głosów: 1289

 

  Strony izb

· RIO w Warszawie
· RIO w Białymstoku
· RIO w Bydgoszczy
· RIO w Gdańsku
· RIO w Katowicach
· RIO w Kielcach
· RIO w Krakowie
· RIO w Lublinie
· RIO w Łodzi
· RIO w Olsztynie
· RIO w Opolu
· RIO w Poznaniu
· RIO w Rzeszowie
· RIO w Szczecinie
· RIO we Wrocławiu
· RIO w Zielonej Górze
 

  Strony BIP izb

· RIO w Warszawie
· RIO w Białymstoku
· RIO w Bydgoszczy
· RIO w Gdańsku
· RIO w Katowicach
· RIO w Kielcach
· RIO w Krakowie
· RIO w Lublinie
· RIO w Łodzi
· RIO w Olsztynie
· RIO w Opolu
· RIO w Poznaniu
· RIO w Rzeszowie
· RIO w Szczecinie
· RIO we Wrocławiu
· RIO w Zielonej Górze
 

  Nowości

25 lat regionalnych izb obrachunkowych

Informacja o wynikach kontroli koordynowanej "Kontrola zadłużenia samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym są jednostki samorządu terytorialnego"

Informacja o wynikach kontroli koordynowanej "Dotacje celowe na referenda, wybory prezydenckie i parlamentarne w 2015 r."

Wyjaśnienia MF w sprawie klasyfikowania wydatków na środki trwałe po zmianach ustawy o CIT

Informacja o wynikach kontroli koordynowanej "DOCHODY Z MIENIA WYNIKAJĄCE Z NAJMU LOKALI UŻYTKOWYCH W LATACH 2014 - 2015"

KR RIO News
 


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź