Witamy na stronach serwisu: Regionalne Izby Obrachunkowe
 
 

  O ...

· RIO
· Krajowa Rada RIO
· Akty prawne
· Adresy Izb
 

  Menu główne

· Strona główna
· Forum
· Ankiety
· Ciekawe strony
· Kontakt

Zbiory tekstów
· Nowe akty prawne
· Pisma i interpretacje
· KR RIO
· Pisma UOKIK
· Orzecznictwo
· Wyniki kontroli NIK
· Varia
· Unia Europejska


 

  Systemy sprawozdawcze


BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 4.056.00.29 dla JST i RIO (z dn. 2017-06-21)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)


SJO BeSTi@
· Aktualizacja do wer. 4.056.00.29 (z dn. 2017-06-21)
· Sumy kontrolne pobieranych plików (SJO BeSTi@ - tylko dla Administratora)




Dług publiczny
· Rb-Z, Rb-N - wzory dla JST (za 1,2 i 3 kwartał)
· Rb-Z/UZ, Rb-N/UN - dla 4 kw 2013 r. - wzory dla JST (WYŁĄCZNIE dla sprawozdań za IV kwartał)


Wynagrodzenia nauczycieli (art.- 30a KN)
· Wersja elektroniczna sprawozdania za 2015 r. [wersja wzoru z 2016.11.21 - źródło: MEN, www.men.gov.pl]
 

  Znajdź w serwisie



Zaawansowane
 

  Logowanie

Użytkownik
Hasło

Nie masz jeszcze konta ?
Chcesz publikować treści
we własnym imieniu ?
Zapomniałeś hasła ?
Kliknij tutaj
 

  Aktualnie online

Aktualnie jest 243 gości i 0 użytkowników online

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować klikając tutaj


Wizyt w serwisie: 59876295
 

[ Pokaż wszystkie artykuły tego tematu ] [ Pokaż listę tytułów wszystkich artykułów tego tematu ]

 
  KR RIO Informacja o wynikach kontroli koordynowanej "DOCHODY Z MIENIA WYNIKAJĄCE Z NAJMU LOKALI UŻYTKOWYCH W LATACH 2014 - 2015"

Szanowni Państwo,

Przedstawiamy sprawozdanie z kontroli koordynowanej przeprowadzonej przez regionalne izby obrachunkowe w zakresie Dochodów z mienia wynikających z najmu lokali użytkowych w latach 2014 - 2015.
Podstawą do przeprowadzenia kontroli były uchwały Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych z dnia 10 grudnia 2015 r.: Nr 8/2015 w sprawie tematów koordynowanej kontroli gospodarki finansowej samorządu terytorialnego w 2016 r. oraz Nr 9/2015
w sprawie przyjęcia założeń do kontroli koordynowanej dochodów z mienia wynikających z najmu lokali użytkowych w latach 2014 - 2015. Koordynatorem kontroli, w imieniu KR RIO, była Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku.

Celem kontroli było sprawdzenie wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego ustawowego obowiązku ustalania przypadających im należności pieniężnych wynikających z umów najmu lokali użytkowych oraz terminowego podejmowania w stosunku do zobowiązanych czynności zmierzających do wykonania zobowiązania wynikających z art. 42 ust. 5 ustawy o finansach publicznych w zakresie realizacji dochodów z mienia, w tym: prawidłowego ustalania mających charakter cywilnoprawny należności pieniężnych wynikających z umów najmu lokali użytkowych, prowadzenia postępowania mającego na celu wyegzekwowanie zaległości wynikających z umów najmu lokali użytkowych, możliwości i prawidłowości zastosowania ulg w stosunku do należności pieniężnych wynikających z umów najmu lokali użytkowych.

Zagadnienia będące przedmiotem niniejszej kontroli to ważny element procesu gospodarowania mieniem należącym do jednostek samorządu terytorialnego oraz procesu pozyskiwania przez powyższe jednostki dochodów własnych.
Jak pokazują wyniki niniejszej kontroli proces pozyskiwania dochodów z umów najmu lokali użytkowych w znacznej mierze przebiega w sposób prawidłowy.

Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »



 
 
  Wysłane przez SlawekD opublikowane 24 Lip, 2017 - 13:48 (951 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Informacja o wynikach kontroli koordynowanej "PRZETARGI NA ODBIÓR I ZAGOSPODAROWANIE ODPADÓW KOMUNALNYCH W LATACH 2013 - 2015"

Szanowni Państwo,

Przedstawiamy sprawozdanie z kontroli koordynowanej przeprowadzonej przez regionalne izby obrachunkowe w zakresie przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych w latach 2013 - 2015.

Koordynatorem kontroli - w imieniu KR RIO - była Regionalna Izba Obrachunkowa w Opolu.

Kontrola zamówień publicznych jest jednym z podstawowych zadań regionalnych izb obrachunkowych, wymienionym expressis verbis w art. 1 ust. 2 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych i realizowanym od początku objęcia jednostek samorządu terytorialnego systemem zamówień publicznych w 1995 r. Zamówienia publiczne są badane w trakcie wszystkich kontroli kompleksowych. Wyniki kontroli są agregowane, analizowane i prezentowane w corocznych sprawozdaniach z działalności izb i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego, przedstawianych Sejmowi i Senatowi.

Jakie więc były przesłanki objęcia zamówień publicznych kontrolą koordynowaną w 2016 r.? Zadecydowała o tym specyfika przedmiotu zamówienia. Bowiem jedynie połączenie dobrej znajomości procedur zamówień publicznych z merytoryczną wiedzą o przedmiocie zamówienia, umożliwia prawidłowe opisanie przedmiotu zamówienia, stworzenie wzoru umowy, a w konsekwencji udzielenie zamówienia publicznego w sposób, który zapewni optymalną realizację zadań publicznych.

W badanym zakresie, samorząd nie posiadał wystarczającego doświadczenia, bo do roku 2013 organizowanie gospodarki odpadami komunalnymi nie było jego zadaniem. Zorganizowanie przetargów na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych stanowiło więc dla samorządów wyzwanie, a zarazem kreowało obszar ryzyka wystąpienia nieprawidłowości.
Celem kontroli było zbadanie prawidłowości realizacji przez gminy obowiązku wyłonienia w drodze przetargu podmiotu, który będzie wykonywał usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych. Kontrole miały objąć wszystkie etapy udzielania zamówień publicznych na tę usługę oraz prawidłowość jej wykonywania, w szczególności w aspekcie finansowym, tj. rozliczeń z wykonawcą. Celem kontroli było również ustalenie, czy organizowane przetargi na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych mają cechy szczególne. Badano przykładowo, jak często były ogłaszane, ilu przystępowało do nich oferentów, czy były unieważniane częściej niż inne przetargi.

W ramach kontroli koordynowanej zostały zabrane informacje dotyczące wymiaru finansowego nowego zadania własnego gminy. Na podstawie danych dotyczących relacji dochodów z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, gromadzonych w poszczególnych latach do wydatków ponoszonych na realizację umów zawartych w wyniku przetargów, podjęto próbę analizy tego zjawiska w perspektywie dłuższej niż rok. Starano się przy tym ustalić, czy gminy nie traktują nowego źródła dochodów, jako tytułu pozwalającego na finansowanie bieżących niedoborów budżetowych.

Szczegółową kontrolę zamówień publicznych przeprowadzono w 76 gminach we wszystkich województwach. Aby zapewnić większą miarodajność danych, a tym samym wpłynąć na rzetelność formułowanych wniosków, na potrzeby kontroli zgromadzono również dane o charakterze finansowym i statystycznym łącznie z 227 gmin z terenu całego kraju. Dane w rozdziałach 4 i 5 oparte są na szczegółowych wynikach kontroli przeprowadzonych w 76 gminach, zaś wyniki kontroli przedstawione w rozdziałach 3, 6 i 7 oparto na pełnej próbie 227 gmin.

Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »


 
 
  Wysłane przez SlawekD opublikowane 24 Lip, 2017 - 13:47 (999 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Informacja o wynikach kontroli koordynowanej "INWENTARYZACJA SKŁADNIKÓW MIENIA W JEDNOSTKACH SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO"

Szanowni Państwo,


Przedstawiamy informację o wynikach kontroli koordynowanej przeprowadzonej przez regionalne izby obrachunkowe w zakresie inwentaryzacji mienia dokonywanej przez jednostki samorządu terytorialnego. Najważniejsze ustalenia kontroli przedstawione zostały w opracowanym przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych „Sprawozdaniu z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonaniu budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2015 roku”, które przekazane zostało Sejmowi i Senatowi RP w czerwcu br.

Koordynatorem kontroli, w imieniu Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, była Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu.

Inwentaryzacja stanowi najistotniejszy element weryfikacji majątku jednostek. Często zdarza się, że — w następstwie różnych przyczyn — obraz stanu posiadania majątku i źródeł jego finansowania ujawniony w księgach rachunkowych nie pokrywa się z rzeczywistością. Inwentaryzacja jest elementem rachunkowości, dlatego przeprowadzając ją, jednostka powinna bezwzględnie stosować określone przepisy ustawy o rachunkowości. Obowiązek przeprowadzenia inwentaryzacji wynika nie tylko z art. 26 ustawy o rachunkowości, ale także z nadrzędnych zasad rachunkowości. Jedna z tych zasad dotyczy wiarygodności danych w księgach rachunkowych jednostki — dane zawarte w dokumentacji księgowej w postaci zapisów księgowych muszą być zgodne z faktycznym przebiegiem zdarzeń gospodarczych.

Inwentaryzacja ma na celu przede wszystkim ustalenie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów jednostki. W dalszej kolejności powinno nastąpić porównanie wyników ustaleń dokonanych w trakcie inwentaryzacji z danymi, które widnieją w księgach jednostki, a także ustalenie, wyjaśnienie i rozliczenie, przez odpowiednie zapisy w księgach, pojawiających się ewentualnie różnic inwentaryzacyjnych.

Wyniki kontroli ukazują złożoność obowiązków ustawowych związanych z przeprowadzeniem inwentaryzacji. Skala i zakres stwierdzonych nieprawidłowości wskazują, że prawidłowe przeprowadzenie i rozliczenie wyników inwentaryzacji jest zadaniem trudnym, wymagającym uprzedniego przyjęcia rozwiązań organizacyjnych zapewniających prawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych dla składników mienia komunalnego.



Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »


 
 
  Wysłane przez adamg opublikowane 18 Sie, 2016 - 15:23 (8708 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Informacja o wynikach kontroli koordynowanej "Dochody z mienia z umów cywilnoprawnych w jednostkach samorządu terytorialnego"

Szanowni Państwo,


Przedstawiamy sprawozdanie z kontroli koordynowanej przeprowadzonej przez regionalne izby obrachunkowe w zakresie dochodów z mienia z umów cywilnoprawnych pozyskiwanych przez jednostki samorządu terytorialnego w kontekście art. 42 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Kontrola została przeprowadzona w 2015 r. i dotyczyła problematyki pozyskiwania przez jednostki samorządu terytorialnego dochodów z tytułu sprzedaży nieruchomości komunalnych, zagadnień związanych z udzielaniem i zwrotem bonifikat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, a także problematyki umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym stanowiących dochody budżetów tych jednostek.

Zakres przedmiotowej kontroli obejmuje lata: 2013 - 2014. Podstawą do przeprowadzenia kontroli była uchwała Nr 6a/2014 Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych z dnia 10 czerwca 2014 roku w sprawie tematów koordynowanej kontroli gospodarki finansowej samorządu terytorialnego w 2015 r., w zakresie określonym uchwałą Nr 10/2014 Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych z dnia 5 grudnia 2014 roku w sprawie zmiany uchwały nr 6a/2014 z dnia 10 czerwca 2014 roku w sprawie tematów koordynowanej kontroli gospodarki finansowej samorządu terytorialnego w 2015 r.


Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »


 
 
  Wysłane przez adamg opublikowane 18 Sie, 2016 - 15:22 (7819 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Niestandardowe instrumenty finansowania potrzeb budżetowych jednostek samorządu terytorialnego

Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »


 
 
  Wysłane przez SlawekD opublikowane 08 Lut, 2016 - 12:30 (9599 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Stanowisko KRRIO z dnia 12 marca 2015 r. w sprawie przyjmowania przez jst w depozyt wolnych środków

Stanowisko KRRIO z dnia 12 marca 2015 r.
w sprawie przyjmowania przez jst w depozyt wolnych środków


W związku ze zmianą dokonaną zmianą ustawy o finansach publicznych z dnia 8 listopada 2013 r. do Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych wpłynęły pytania dotyczące przyjmowania w depozyt wolnych środków od samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym jest jednostka samorządu terytorialnego, samorządowych instytucji kultury oraz samorządowych osób prawnych, które przedstawiam poniżej:
1. Czy lokowanie wolnych środków przez SP ZOZ, samorządowe instytucje kultury oraz samorządowe osoby prawne w formie depozytu u jednostki samorządu terytorialnego, o którym mowa w art. 48 ust. 1a jest możliwe wyłącznie w przypadkach określonych w art. 91a tj. na pokrycie deficytu lub rozchodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego?
2. Czy środki złożone w depozyt należy zaliczyć do przychodów budżetu jst na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 4e ustawy o finansach publicznych tzn. przychodów pochodzących z innych operacji finansowych?
3. Czy wypłatę środków z depozytu należy zaliczyć do rozchodów budżetu jst na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych tzn. rozchodów z innych operacji finansowych związanych z zarządzaniem długiem publicznym i płynnością?
4. Czy do środków złożonych w depozyt przez SP ZOZ, instytucje kultury i samorządowe osoby prawne powinno się stosować przepisy art. 845 k.c., który stwierdza, że w przypadku depozytu nieprawidłowego powinno się stosować przepisy o pożyczce? Z możliwości sfinansowania przez jednostkę samorządu terytorialnego deficytu lub rozchodów budżetu wynika, że depozyt wolnych środków posiadałby charakter tzw. depozytu nieprawidłowego?
5. Czy uchwała organu stanowiącego jst wyrażająca zgodę na przyjmowanie w depozyt wolnych środków powinna być wspólna dla wszystkich jednostek i określać takie same warunki depozytu czy możliwe jest podjecie kilku uchwał, które zawierałyby różne warunki dla poszczególnych jednostek, uzależniając je od aktualnych warunków, na jakich jednostki te dokonują lokat w bankach?
6. Czy przy określaniu wysokości i sposobu obliczania oprocentowania środków przyjętych w depozyt jst powinna kierować się wytycznymi przyjętymi dla lokowania środków na rachunkach depozytowych Ministra Finansów i określonych w art. 83a ustawy o finansach publicznych?
7. Czy na jst ciążyłby obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnej? Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy depozytu nieprawidłowego płaci się podatek w wysokości 2% opodatkowania, natomiast z art. 8 pkt 4 ww. ustawy wynika, że jednostki samorządu terytorialnego będące stroną czynności cywilnoprawnych są zwolnione od tego podatku?



>>> więcej ...
 
 
  Wysłane przez SlawekD opublikowane 23 Maj, 2015 - 12:38 (10449 Odsłon)
Czytaj więcej... (170 bajtów więcej) Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO VII Konferencja Finansów Komunalnych: 8-9 czerwca 2015 r.

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych przekazuje informację o VII Konferencji Finansów Komunalnych, która odbędzie się w dniach 8-9 czerwca 2015 r. w Jachrance k. Warszawy.

Szczegółowe informacje o konferencji do pobrania tutaj »



 
 
  Wysłane przez SlawekD opublikowane 11 Maj, 2015 - 09:17 (11027 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Zadłużenie jednostek samorządu terytorialnego. Przestrzeganie ustawowych limitów zadłużenia i jego spłaty

Informacja o wynikach koordynowanej kontroli gospodarki finansowej pt. "Zadłużenie jednostek samorządu terytorialnego. Przestrzeganie ustawowych limitów zadłużenia i jego spłaty" dostępna jest do pobrania tutaj »


 
 
  Wysłane przez SlawekD opublikowane 23 Wrz, 2014 - 11:16 (14030 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Stanowisko KR RIO w sprawie wykorzystania nadwyżki przychodów nad kosztami fumkcjonowania systemu odbioru odpadów komunalnych

Pełny tekst stanowiska Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych dostępny jest tutaj »



 
 
  Wysłane przez SlawekD opublikowane 05 Sie, 2014 - 09:24 (13495 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 

 
  KR RIO Udzielanie dotacji z budżetów jednostek samorządu terytorialnego jednostkom oświatowym, dla których organem prowadzącym są podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego

Informacja o wynikach kontroli: Udzielanie dotacji z budżetów jednostek samorządu terytorialnego jednostkom oświatowym, dla których organem prowadzącym są podmioty inne niż jednostki samorządu terytorialnego.



Pełny tekst opracowania dostępny jest tutaj »




 
 
  Wysłane przez SlawekD opublikowane 01 Sie, 2014 - 15:28 (13432 Odsłon)
Wyślij ten artykuł do znajomych Strona gotowa do druku
 


 
 
Web site derived from PostNuke, which is Free Software released under the GNU/GPL license
Warunki użytkowania | Polityka Prywatności |  Webmaster
Copyright 2002- RIO Łódź