Regulamin
Załącznik do uchwały nr 7/2009
Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych
z dnia 18 listopada 2009 r.
Uchwała KRRIO z 2009-11-18 nr 7-2009 - regulamin.pdf (3,00MB)
Regulamin Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych
(tekst jednolity z dnia 18 listopada 2009 r.)
§ 1
Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych, zwana dalej Krajową Radą, działa na podstawie ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (t.j. Dz.U. z 2001 r., Nr 55, poz. 577 z późn. zm.) i wykonuje zadania powierzone jej tą ustawą.
§ 2
- Krajowa Rada wybiera ze swojego składu Przewodniczącego w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów.
- Krajowa Rada wybiera ze swojego składu dwóch Zastępców Przewodniczącego, zwykłą większością w głosowaniu tajnym.
§ 3
- Przewodniczący Krajowej Rady kieruje pracami Krajowej Rady, a w szczególności:
- przygotowuje i zwołuje posiedzenia plenarne Krajowej Rady oraz przewodniczy tym posiedzeniom,
- przedkłada Sejmowi RP w terminie do 30 czerwca sprawozdanie Krajowej Rady z działalności izb i wykonania budżetu przez gminy,
- wyznacza komisje doraźne,
- reprezentuje Krajową Radę na zewnątrz,
- nadzoruje pracę Sekretariatu Krajowej Rady.
- W przypadku nieobecności Przewodniczącego wskazany przez niego Zastępca przyjmuje do wykonania obowiązki, o których mowa w ust.1.
- W razie braku wskazania i niemożności sprawowania funkcji przez Przewodniczącego — obowiązki Przewodniczącego Krajowej Rady przejmuje Zastępca starszy wiekiem.
§ 4
- Krajowa Rada wykonuje swoje zadania na posiedzeniach plenarnych, posiedzeniach komisji stałych oraz komisji doraźnych.
- Krajowa Rada odbywa posiedzenia plenarne nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Na pisemny wniosek co najmniej 1/4 składu Krajowej Rady, Przewodniczący Krajowej Rady obowiązany jest zwołać nadzwyczajne posiedzenie plenarne, w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku.
- Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, załącza się proponowany porządek obrad oraz niezbędne materiały.
- O terminie, miejscu i proponowanym porządku posiedzenia Przewodniczący Rady zawiadamia pisemnie, co najmniej na 14 dni przed terminem, a w przypadku nadzwyczajnego posiedzenia plenarnego - co najmniej na 7 dni przed nim, załączając niezbędne materiały mające być przedmiotem obrad, a także informacje o dokumentach i materiałach wyłożonych do wglądu członkom Krajowej Rady.
- Przewodniczący Krajowej Rady może zapraszać do udziału w posiedzeniu osoby, których obecność jest celowa ze względu na przedmiot obrad. Informacja o zaproszeniu tych osób powinna być zawarta w zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 5.
§ 5
- Posiedzenie zwołuje i prowadzi Przewodniczący Krajowej Rady, a w razie jego nieobecności wyznaczony Zastępca Przewodniczącego.
- W razie stwierdzenia braku quorum, Przewodniczący Krajowej Rady wyznacza nowy termin posiedzenia w ciągu 14 dni. Przepisy § 4 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
- Po stwierdzeniu quorum, Przewodniczący Krajowej Rady przedstawia projekt porządku obrad i przyjmuje wnioski w tej sprawie.
- Projekt porządku obrad, do którego nie zgłoszono zmian, lub projekt ze zmianami przyjętymi przez Krajową Radę stanowi porządek obrad.
- Niedopuszczalny jest wniosek o zdjęcie z porządku obrad sprawy, dla rozpatrzenia której zwołane zostało nadzwyczajne posiedzenie plenarne.
§ 6
- Przewodniczący Krajowej Rady prowadzi obrady według przyjętego porządku, przy czym, w uzasadnionych przypadkach, może dokonywać zmian w kolejności realizacji jego poszczególnych punktów.
- Rozpatrywanie na posiedzeniu poszczególnych spraw poprzedza wprowadzenie dokonane przez referenta (projektodawcę).
- W dyskusji Przewodniczący Krajowej Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń.
- Referentowi sprawy, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach również innym uczestnikom dyskusji, Przewodniczący Krajowej Rady udziela głosu poza kolejnością.
- Po zamknięciu dyskusji nad sprawą Przewodniczący udziela głosu referentowi w celu ustosunkowania się do problemów podniesionych w dyskusji, a następnie proponuje przyjęcie dalszego trybu postępowania lub zarządza głosowanie, jeżeli Krajowa Rada ma w sprawie podjąć rozstrzygnięcie.
§ 7
- Rozstrzygnięcia Krajowej Rady zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy składu Rady (quorum).
- Przy równej liczbie głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Krajowej Rady, a w razie jego nieobecności - głos Zastępcy Przewodniczącego prowadzącego posiedzenie.
§ 8
- Krajowa Rada podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał.
- Uchwały mają postać odrębnych dokumentów opatrzonych numerem według kolejności podjęcia w roku kalendarzowym i datą podjęcia.
- Uchwały podpisuje Przewodniczący Krajowej Rady lub Zastępca Przewodniczącego, który przewodniczył posiedzeniu.
- Rozstrzygnięcia Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych w sprawach proceduralnych odnotowuje się w protokole posiedzenia jako postanowienia.
§ 9
- Uchwały Krajowej Rady wymaga:
- przyjęcie i zmiany regulaminu Krajowej Rady,
- powołanie komisji stałych,
- przyjęcie przedkładanego Sejmowi sprawozdania z działalności izb i wykonania przez gminy ich budżetów,
- przedstawienie Prezesowi Rady Ministrów wniosków dotyczących zmian aktów normatywnych regulujących komunalną gospodarkę finansową,
- przedłożenie właściwemu dysponentowi części budżetowej wniosków do projektu budżetu państwa w części obejmującej izby,
- przyjęcie planów i programów kontroli koordynowanych,
- przyjęcie planów i programów szkoleń pracowników izb,
- przyjęcie rocznego planu pracy Rady i komisji stałych.
- Uchwały Krajowej Rady wykonuje Przewodniczący Rady, a w czasie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego.
§ 10
- Posiedzenia Krajowej Rady są protokołowane.
- Protokół posiedzenia zawiera:
- numer, datę, miejsce i czas trwania posiedzenia,
- stwierdzenie quorum obrad,
- imię i nazwisko przewodniczącego posiedzenia,
- porządek obrad,
- imiona i nazwiska mówców występujących w poszczególnych punktach porządku posiedzenia wraz ze zwięzłą treścią wystąpień,
- postanowienia i wyniki głosowań,
- inne sprawy, których odnotowanie poleci przewodniczący posiedzenia.
- Protokół podpisuje protokolant i Przewodniczący Krajowej Rady lub Zastępca, który przewodniczył posiedzeniu.
- Do protokołu dołącza się podjęte uchwały i listę obecności.
- Członek Krajowej Rady może zgłosić Przewodniczącemu pisemne żądanie sprostowania protokołu. Przewodniczący dokonuje żądanego sprostowania lub, w przypadkach spornych, przedstawia podtrzymywane żądanie do rozstrzygnięcia Krajowej Radzie na najbliższym posiedzeniu.
§ 11
- Krajowa Rada powołuje z grona swoich członków następujące stałe komisje:
- Komisję Legislacji i Orzecznictwa,
- Komisję Koordynacji Kontroli,
- Komisję Analiz Budżetowych,
- Komisję do Spraw Budżetów Regionalnych Izb Obrachunkowych,
- Komisję Szkoleń, Informacji i Promocji.
- W skład komisji wchodzą członkowie Krajowej Rady w liczbie od 5 do 8 osób, wybrani w głosowaniu jawnym.
- Każdy członek Krajowej Rady ma obowiązek pracować co najmniej w jednej stałej komisji.
- Komisje wybierają spośród członków komisji przewodniczącego i jego zastępcę w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów. Odwołanie następuje w tym samym trybie.
- Komisje pracują w oparciu o roczne plany pracy uchwalane przez Krajową Radę.
- Przepisy § 4, z wyłączeniem ust. 2, stosuje się odpowiednio.
§ 12
Komisja Legislacji i Orzecznictwa:
- w zakresie legislacji:
- prowadzi dokumentację związaną z postępowaniem legislacyjnym,
- przygotowuje wnioski dotyczące zmian w przepisach prawnych regulujących komunalną gospodarkę finansową,
- dokonuje analizy aspektów prawnych funkcjonowania gospodarki finansowej gmin,
- opiniuje projekty aktów prawnych skierowanych do Krajowej Rady przez Rząd i komisje Sejmu lub Senatu;
- w zakresie orzecznictwa:
- przygotowuje okresowe analizy orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego,
- dokonuje bieżącej analizy orzecznictwa regionalnych izb obrachunkowych i innych organów nadzoru w zakresie spraw finansowych gmin.
§ 13
Komisja Koordynacji Kontroli:
- przygotowuje i nadzoruje, a następnie upowszechnia wyniki kontroli regionalnych izb obrachunkowych o zasięgu ogólnopolskim lub co najmniej dwóch regionalnych izb obrachunkowych, w szczególności:
- opracowuje tematykę kontroli koordynowanych i przekazuje niezbędną dokumentację izbom,
- analizuje realizację kontroli koordynowanych,
- opracowuje materiały pokontrolne w formie raportów, informacji lub sprawozdań
- współpracuje z regionalnymi izbami obrachunkowymi w zakresie:
- doskonalenia i unifikacji kontroli kompleksowych,
- doskonalenia programów kontroli;
- współpracuje z instytucjami zajmującymi się kontrolą finansów samorządowych;
- przygotowuje materiały informacyjne dla służb finansowych organów samorządowych i organów kontroli.
§ 14
Komisja Analiz Budżetowych:
- w zakresie opracowania sprawozdania z działalności izb i wykonania budżetów przez gminy:
- opracowuje ramowy zakres sprawozdania z działalności izb i wykonania budżetów przez gminy,
- gromadzi i analizuje niezbędne informacje dotyczące działalności izb,
- przygotowuje i przedkłada Krajowej Radzie projekt sprawozdania z działalności izb i wykonania budżetów przez gminy;
- koordynuje prace analityczne z określonych dziedzin gospodarki finansowej samorządu terytorialnego o zasięgu ogólnokrajowym lub co najmniej dwóch regionalnych izb obrachunkowych;
- koordynuje działania związane z wdrażaniem technik komputerowych i oprogramowania.
§ 15
Komisja ds. Budżetów Regionalnych Izb Obrachunkowych:
- gromadzi informacje o założeniach budżetu państwa ze szczególnym uwzględnieniem sfery budżetowej,
- opracowuje projekt wniosku do projektu budżetu państwa w części obejmującej regionalne izby obrachunkowe i przedkłada Krajowej Radzie,
- przygotowuje informacje o realizacji budżetów przez izby,
- analizuje sytuację finansową regionalnych izb obrachunkowych, ze szczególnym uwzględnieniem funduszu wynagrodzeń i przedkłada stosowne raporty Krajowej Radzie.
§ 16
Komisja Szkoleń, Informacji i Promocji:
- w zakresie działalności szkoleniowej:
- koordynuje przedsięwzięcia szkoleniowe,
- opracowuje programy szkoleniowe i wskazówki metodyczne,
- organizuje i prowadzi szkolenia oraz nadzoruje realizację zadań szkoleniowych,
- prowadzi doradztwo w zakresie organizacji i merytorycznego przebiegu szkoleń,
- gromadzi niezbędne dane dotyczące szkoleń, osób przeszkolonych, osób szkolących - w taki sposób, aby tworzyły całościowy systematycznie uzupełniany bank informacji;
- w zakresie działalności informacyjnej i promocyjnej:
- inspiruje i koordynuje przedsięwzięcia wydawnicze związane z problematyką finansów samorządowych, a zwłaszcza publikacji szkoleniowych i informacyjnych, jak też przygotowuje takie publikacje,
- rejestruje wszelkie wydawnictwa oraz ważniejsze publikacje dotyczące regionalnych izb obrachunkowych i finansów samorządowych, ocenia je pod względem merytorycznym i zgłasza ewentualne uwagi lub sprostowania,
- współpracuje ze środkami masowego przekazu,
- organizuje konferencje informacyjne.
§ 17
W razie niemożności uczestniczenia w posiedzeniu Krajowej Rady lub jej komisji, członek Rady obowiązany jest przedłożyć Przewodniczącemu usprawiedliwienie nieobecności.
§ 18
- Obsługę kancelaryjną i administracyjną Krajowej Rady zapewnia Sekretariat funkcjonujący w regionalnej izbie obrachunkowej właściwej ze względu na osobę pełniącą funkcję Przewodniczącego Krajowej Rady.
- Do zadań Sekretariatu należy zapewnienie wszechstronnej pomocy przy organizowaniu czasu pracy i wykonywaniu obowiązków Przewodniczącego Krajowej Rady oraz prowadzenie obsługi kancelaryjnej i administracyjnej Krajowej Rady, w szczególności:
- przyjmowanie i wysyłanie korespondencji, przekazywanie korespondencji zgodnie z dekretacją, udzielanie informacji interesantom – zgodnie z przyjętą w danej izbie instrukcją kancelaryjną;
- prowadzenie terminarzy czynności i spotkań Przewodniczącego Krajowej Rady;
- organizowanie i obsługa posiedzeń Krajowej Rady we współpracy z innymi izbami;
- prowadzenie dokumentacji Krajowej Rady, jej zabezpieczenie, udostępnianie oraz przekazywanie do archiwum dokumentacji spraw zakończonych, z zastrzeżeniem ust. 3.
- Obsługę komisji Krajowej Rady w zakresie określonym w ust. 2 zapewniają regionalne izby obrachunkowe właściwe ze względu na osoby pełniące funkcje przewodniczących tych komisji.
- Obsługę finansowo-księgową związaną z działalnością Krajowej Rady zapewnia regionalna izba obrachunkowa właściwa ze względu na osobę pełniącą funkcję Przewodniczącego Krajowej Rady.
§ 19
- Krajowa Rada prowadzi dokumentację zgodnie z przyjętym uchwałą Krajowej Rady i zatwierdzonym przez właściwe archiwum państwowe - rzeczowym wykazem akt.
- Dokumentacja zgromadzona w toku działalności Krajowej Rady przekazywana jest po upływie 2 lat licząc od dnia 1 stycznia następnego roku po zamknięciu akt spraw zakończonych – archiwum zakładowemu Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy, do zadań którego należy w szczególności:
- przyjmowanie dokumentacji;
- przechowywanie i zabezpieczenie przyjętej dokumentacji;
- udostępnianie dokumentacji osobom upoważnionym;
- inicjowanie w uzgodnieniu z Przewodniczącym Krajowej Rady brakowania dokumentacji niearchiwalnej oraz przekazywanie wybrakowanej dokumentacji do zniszczenia;
- przekazywanie materiałów archiwalnych do właściwego archiwum państwowego, – zgodnie z przyjętą Instrukcją archiwalną.
- Krajowa Rada posługuje się następującymi pieczęciami z wizerunkiem orła ustalonym dla godła RP i treścią:
- „Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych”,
- „Przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych”,
- „Zastępca Przewodniczącego Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych”.
- Nadzór i kontrolę nad wydanymi pieczęciami sprawuje Przewodniczący Krajowej Rady.
§ 20
- Z upływem kadencji Przewodniczący Krajowej Rady przekazuje w terminie 90 dni od daty powołania nowo powołanemu Przewodniczącemu:
- dokumentację Krajowej Rady, w oparciu o spisy zdawczo-odbiorcze sporządzone oddzielnie dla dokumentacji archiwalnej i niearchiwalnej, z załączonymi do nich spisami dokumentacji niearchiwalnej przekazanej do archiwum zakładowego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy;
- pieczęcie Krajowej Rady;
- dokumentację finansowo-księgową Krajowej Rady.
W przypadku zmiany na stanowisku Przewodniczącego Komisji, ust. 1 stosuje się odpowiednio.