Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
  • TAB - Kolejny element
  • SHIFT + TAB - Poprzedni element
  • ESC - Anulowanie podpowiedzi

O KRRIO

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) działa na podstawie art. 25a ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych (od 1998 r.). W jej skład wchodzą prezesi regionalnych izb obrachunkowych oraz po jednym reprezentancie kolegium każdej izby (32 osoby). Ustawodawca, w ust. 1 art. 25a ustawy o regionalnych izbach obrachunko­wych, zadania KR RIO określił następująco:

  • reprezentowanie izb wobec naczelnych i centralnych organów państwa,
  • przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw administracji publicznej wniosków dotyczących zmian w przepisach prawnych regulujących komunalną gospodarkę finansową,
  • przedkładanie właściwemu dysponentowi części budżetowej wniosków do projektu budżetu państwa w części obejmującej izby,
  • upowszechnianie dorobku i doświadczeń izb,
  • uzgadnianie planów i programów szkoleń pracowników izb,
  • koordynowanie planów i programów kontroli,
  • przedkładanie corocznie Sejmowi i Senatowi RP w terminie do 30 czerwca sprawozdań z działalności izb i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego.

Pracami Rady kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz przewodniczący, wybierany na dwuletnie kadencje spośród jej członków. Jego zastępcy wybierani są według tych samych zasad. Swoje zadania ustawowe Krajowa Rada realizuje w oparciu o regulamin, zatwierdzony przez Prezesa Rady Ministrów.

Krajowa Rada ukonstytuowała się w styczniu 1998 r. Zgodnie z regulaminem działalność podjęło pięć stałych komisji KR RIO:

  • Komisja Legislacji i Orzecznictwa,
  • Komisja Analiz Budżetowych,
  • Komisja Koordynacji Kontroli,
  • Komisja ds. Budżetów Regionalnych Izb Obrachunkowych,
  • Komisja Szkoleń, Informacji i Promocji.

 

Zadania i funkcje stałych Komisji Krajowej Rady RIO

Komisja Koordynacji Kontroli:

  1. Przygotowuje i nadzoruje, a następnie upowszechnia wyniki kontroli regionalnych izb obrachunkowych o zasięgu ogólnopolskim lub co najmniej dwóch regionalnych izb obrachunkowych, w szczególności:
  • opracowuje tematykę kontroli koordynowanych i przekazuje niezbędną dokumentację izbom,
  • analizuje realizację kontroli koordynowanych,
  • opracowuje materiały pokontrolne w formie raportów, informacji lub sprawozdań;
  1. Współpracuje z regionalnymi izbami obrachunkowymi w zakresie:
  • doskonalenia i unifikacji kontroli kompleksowych,
  • doskonalenia programów kontroli;
  1. Współpracuje z instytucjami zajmującymi się kontrolą finansów samorządowych;
  2. Przygotowuje materiały informacyjne dla służb finansowych organów samorządowych i organów kontroli.

 

Komisja Legislacji i Orzecznictwa:

W zakresie legislacji:

  • Prowadzi dokumentację związaną z postępowaniem legislacyjnym,
  • Przygotowuje wnioski dotyczące zmian w przepisach prawnych regulujących komunalną gospodarkę finansowa,
  • Dokonuje analizy aspektów prawnych funkcjonowania gospodarki finansowej gmin,
  • Opiniuje projekty aktów prawnych skierowanych do Krajowej Rady przez Rząd i komisje Sejmu lub Senatu;

W zakresie orzecznictwa:

  • Przygotowuje okresowe analizy orzeczeń Naczelnego Sądu Administracyjnego,
  • Dokonuje bieżącej analizy orzecznictwa regionalnych izb obrachunkowych i innych organów nadzoru w zakresie spraw finansowych gmin.

 

Komisja Analiz Budżetowych:

  1. W zakresie opracowania sprawozdania z działalności izb i wykonania budżetów przez gminy:
  • opracowuje ramowy zakres sprawozdania z działalności izb i wykonania budżetów przez gminy,
  • gromadzi i analizuje niezbędne informacje dotyczące działalności izb,
  • przygotowuje i przedkłada Krajowej Radzie projekt sprawozdania z działalności izb i wykonania budżetów przez gminy;
  1. Koordynuje prace analityczne z określonych dziedzin gospodarki finansowej samorządu terytorialnego o zasięgu ogólnokrajowym lub co najmniej dwóch regionalnych izb obrachunkowych;
  2. Koordynuje działania związane z wdrażaniem technik komputerowych i oprogramowania.

 

Komisja ds. Budżetów Regionalnych Izb Obrachunkowych:

  1. Gromadzi informacje o założeniach budżetu państwa ze szczególnym uwzględnieniem sfery budżetowej,
  2. Opracowuje projekt wniosku do projektu budżetu państwa w części obejmującej regionalne izby obrachunkowe i przedkłada Krajowej Radzie,
  3. Przygotowuje informacje o realizacji budżetów przez izby,
  4. Analizuje sytuację finansową regionalnych izb obrachunkowych, ze szczególnym uwzględnieniem funduszu wynagrodzeń, i przedkłada stosowne raporty Krajowej Radzie.

 

Komisja Szkoleń, Informacji i Promocji:

W zakresie działalności szkoleniowej:

  • koordynuje przedsięwzięcia szkoleniowe,
  • opracowuje programy szkoleniowe i wskazówki metodyczne,
  • organizuje i prowadzi szkolenia oraz nadzoruje realizację zadań szkoleniowych,
  • prowadzi doradztwo w zakresie organizacji i merytorycznego przebiegu szkoleń,
  • gromadzi niezbędne dane dotyczące szkoleń, osób przeszkolonych, osób szkolących — w taki sposób, aby tworzyły całościowy systematycznie uzupełniany bank informacji;

W zakresie działalności informacyjnej i promocyjnej:

  • inspiruje i koordynuje przedsięwzięcia wydawnicze związane z problematyką finansów samorządowych, a zwłaszcza publikacji szkoleniowych i informacyjnych, jak też przygotowuje takie publikacje,
  • rejestruje wszelkie wydawnictwa oraz ważniejsze publikacje dotyczące regionalnych izb obrachunkowych i finansów samorządowych, ocenia je pod względem merytorycznym i zgłasza ewentualne uwagi lub sprostowania,
  • współpracuje ze środkami masowego przekazu,
  • organizuje konferencje informacyjne.